Efter Sessionen

Holotropisk åndedræt kan indebære intensive fysiske og emotionelle oplevelser, og det er derfor vigtigt, at du behandler dig selv med omsorg de følgende dage. Du kommer sandsynligvis til at føle dig sårbar og åben og til at kunne opleve følelsesudsving, som måske er uvante. Når man har haft dybe åbninger til det ubevidste, kan undertrykte følelser dukke op. Vi foreslår, at du bearbejder dette med os eller andre deltagere i gruppen. Måske vi du opleve, at emotionelt ladede situationer, som du troede færdigarbejdede, atter stikker næsen frem som tegn på, at der kræves mere heling for at din bevidsthed skal kunne udvide sig. Det kan også være nødvendigt at være ekstra opmærksom på din krops behov.

Her er nogle forslag til, hvad du kan gøre:

1) langvarige karbade
2) lytte til musik
3) opleve naturen
4) spise enkelt og sparsomt
5) kropsorienterede sessioner – fx massage – kan fremme integrationen
6) tage dig tid til bare at være, give dig lov til at udtrykke det der kommer op, dette kan ske om dagen eller i drømme, måske får du lyst til at male, skrive, motionere, danse, skrige eller græde.
7) være varsom overfor dig selv og andre og holde ferie fra tankerne
8) gå tilbage til oplevelserne og fokusere på det, du føler taknemmelighed for.

HVIS DETTE ER DIN FØRSTE SESSION, SÆTTER VI PRIS PÅ. AT DU RINGER CA 1 UGE EFTER SESSIONEN
VÆR I ØVRIGT OPMÆRKSOM PÅ FØLGENDE:

A) Tal ikke for meget om dine oplevelser – del kun, hvad du føler er væsentligt for dig med nære venner, som kan rumme dig som du er uden kritiske bemærkninger om dig eller metoden.

HUSK DER ER TAVSHEDSPLIGT SÅ PERSONFØLSOMME OPLYSNINGER  IKKE KOMMER UVEDKOMMENDE FOR ØRE.

B) Undlad at puste hjemme. Du kan komme til at gøre noget, du ikke er bevidst om. Du kan komme til at forstærke et gammelt svigt, hvis du får kontakt med sorgen uden der er nogen til at holde om dig – og du vil kunne indbygge en kontrolfunktion, netop fordi du ved, du er alene, som kan være svær at give slip på igen, og som bremser din evne til at hengive dig til processen.

C) Tag ikke store beslutninger den første uge – dette kræver ro, balance og overblik – egenskaber, som det tager tid at genvinde efter sessionen

HUSK: Kør langsomt efter sessionen, din reaktionsevne er ikke optimal de første timer.